۱۳۸۸ مرداد ۱۴, چهارشنبه

هنر برای هنر

در هنگام سیر کردن در سایت بی بی سی به این تصاویری برخورد کردم بقدری جالب بودند که نتونستم به راحتی از اینها بگذرم بااینکه هرچن وقت یکبار، گاهی از اینجا یا ماهواره طراحی مد نگاه می کنم و از برنامه های مورد علاقه ام هستش چرا که بازتاب ذوق هنر و خلاقیت آنها را نشون میده و برای اینکه فکرمون به روز باشه بد نیس ؛ البته فرق می کنه با کسی که فقط تقلید می کنه و دیوانه وارچشم بسته دنبال مد و فشن باشه ونگاه نکنه که چی بهش میاد یا اصلاً شیکه و بدن را زیباتر خوش فرم تر نشون میده یا نه؟
بیشتر برای ایده گرفتن مثلاً طراحی کیف یا جواهرات یا رنگهایی که مد و مورد عام پسند مردم هستن نگاه می کنم همراه ریتم بافت ... گاهی هم برای ایده گرفتن چیزهای دیگه غیر مرتبط با این می توان استفاده کرد دیگه بستگی به خودتون داره!
حالا این تصاویری که دیدم بیشتر از این که برام جالب بود که طراحش یک اسپانیایی به نام جان گالیانو ولی از فرهنگ و هنر ژاپنی تاثیر گرفته بود . این نشون میده که ژاپنی ها چقدر سنتهاشونو حفظ کردند حتی در گرافیک هم می توان دید که این پوسترهای ژاپنی، فرهنگ وارداتی غرب را در خودش حل کرده و تبدیل به یک هنر اصیل ژاپنی شده است .
این تصاویر کاملاً دوران پست مدرنیسم را نشون میدهد مثلاً از نشانه ها بیشتر استفاده کرده همراه با اون اساطیر و نقاشی باسمه ژاپنی مجموعه های کوه فوجی ، موج بزرگ ، اثر هوکوسای و اون رنگ کاهی که رنگ پرده و تابلوهای نقاشی ژاپنی هس و درخت گیلاس و مینیاتوری خاص آن کشور استفاده کرده البته به همراه گریم مخصوص تئاتر کابوکی .
به هنر برای هنر کاملاً احترام گذاشته و طوری بیان کرده است که همگان درک و با آن احساس نزدیکی کنند . و از طریق زبان نماد شناسی و تصاویر تاریخی اش پیام خودش را به ما رسونده است . اونجایی که کفش ها میبینیم حتی از اون صندل های چوبی ژاپنی تاثیر گرفته مخصوصاً پاشنه و ته جلوی کفش که زاویه مورب داره . هرکس نمیتونه راه بره با اون کفش هایی که جلوش شیب داره ، تمرکز کنی با سر میفتی !
حالا داشتم فکر می کردم که ما چی داریم و میتونیم از این علامت و نشان ها استفاده کنیم ؟! دیدم مهمترینش لنگ با اون رنگ خاص قرمز ، آبی لاجوردی و فیروزه ای خاص ، بته جقه ، اوه! خیلی زیاد میشه هر استان برای خودش داره مثلاً گیلان ، سیستان بلوچستان ، تربت جام حتی از کاشی های ابینه تاریخی مثل مسجد شیخ لطف الله و ... اون خط نستعلیق که نیما بهنود واسه تی شرت ها در آمریکا طراحی کرد؛میشه الهام گرفت و با هنر طراحی لباس اروپایی ترکیب کرد و یه چیز زیبا و س ک سی و ایرانی الاصل درآورد که در دنیا هم فروش داشته باشه!
البته مغزم پر از ایده است فقط یه خیاط می خواهم که برام بدوزه ! شاید یه روزی خودم آستینامو زدم بالا و دس به کار شدم !



جان گالینو به همراه مدلش








پ.ن : همچنان در رابطه با پست قبلی منتظر یاری سبز شما هستم .

۱ نظر:

amir گفت...

وبلاک بسیار جالب انگیزناکی دارین
تبریک میگم
دیبز رو سرچ کردم اینجا رو پیدا کردم
موفق باشید